اعضای ستاد در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر چه گفتند؟/ از راه‌اندازی پویش «چشم به راهیم» برای حفظ سلامت رانندگان تا راه‌اندازی مرکز کنترل پایش پرواز

اعضای ستاد در شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر بر ارائه خدمات شایسته به مسافران نوروزی تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار میراث‌آریا، شصت و یکمین نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور علی اصغر شالبافیان رئیس ستاد و معاون گردشگری کشور، مریم جلالی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان ۲۷ دستگاه اجرایی و روسای استانی ستاد استانداران و ائمه جمعه صبح امروز دوشنبه ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۲ در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد.

بیشترین میزان رزروها برای اقامت مربوط به استان خراسان رضوی است

در ابتدا مصطفی فاطمی، دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با بیان اینکه تحلیل‌های آماری سفرها براساس تردد جاده‌ای، رزرو آنلاین، تردد تلفن همراه، میزان پسماند و مصرف سوخت استخراج می‌شود، تصریح کرد: در ۲ روز ابتدایی آغاز سفرهای نوروزی با کاهش حداقلی سفرها نسبت به سال گذشته روبرو بوده‌ایم. با توجه به اعلام هشدارهای هواشناسی تغییر سفرها محسوس است و با وجود آنکه در ابتدا رزروها در  سمت غرب کشور را بیشتر فرا گرفته بود، سفرها بیشتر به سمت استان‌های شرقی و جنوب کشور سوق پیدا کرده است.

او ادامه داد: بیشترین میزان رزروها مربوط به استان خراسان رضوی و بیشترین رشد رزرو نسبت به سال گذشته نیز مربوط به فارس، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان بوده است. هرمزگان نیز مانند سال گذشته و بقیه استان‌ها یا ثابت و یا کاهشی بوده‌اند.

فاطمی افزود: استان‌های غربی کشور مانند ایلام، خوزستان، کرمانشاه و کردستان نیز علی‌رغم اینکه در روز اول با جهش روبه‌رو بودند در ادامه با کاهش روبرو شدند و استان لرستان تنها استانی بوده که ثابت بوده و آمار سفر به این استان بالا است.

راه‌اندازی پویش «چشم به راهیم» برای هوشیاری و حفظ سلامت رانندگان و جان مسافران

غلامحسین دغاغله، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری آزادراه‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه با بیان اینکه ستاد نوروزی وزارتخانه همانند سال‌های گذشته از ۲۴ اسفند آغاز و تا ۱۵ فروردین فعالیت خواهد کرد، اظهار کرد: تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم به‌منظور انجام وظایف مربوط به راهداری، نگهداری و بازگشایی راه‌ها همچنین تجهیز ناوگان برای جابجایی مسافران از اوایل اسفندماه اندیشیده شده و پیش فروش بلیت‌ها نیز انجام شده است.

او با بیان اینکه یک هزار و ۴۴ مرکز خدمات رفاهی در حال بهره‌برداری هستند، ادامه داد: شیوه‌نامه‌ای نیز آماده و کارگروه‌های نظارتی به صورت ستادی و استانی نظارت‌های لازم را انجام خواهند داد. امسال با توجه به تقارن نوروز و ماه رمضان در شیوه‌نامه بر اقامه نماز و آماده‌سازی نمازخانه‌های بین راهی تاکید ویژه داشتیم.

دغاغله به راه‌اندازی پویش «چشم به راهیم» به‌منظور هوشیاری و سلامت رانندگان و حفظ جان مسافران اشاره کرد و افزود: در برخی استان‌ها ۲ نقطه پرتردد و برخی استان‌ها چهار نقطه برای اجرای آیین سنتی و فرهنگی هر استان جانمایی شده است.

راه‌اندازی مرکز کنترل پایش پرواز و ارائه خدمات به مسافران نوروزی

مرتضی دهقان، سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری به هماهنگی‌های انجام شده و برگزاری جلسات متعدد با حضور تمامی ارکان مرتبط با پرواز به‌منظور ارائه خدمات به مردم اشاره و تصریح کرد: مرکز کنترل پایش پرواز و ارائه خدمات مسافران نیز برای رفع مشکل‌ها در کمترین زمان ممکن راه‌اندازی و فرودگاه‌ها هماهنگ با تقارن نوروز با ماه رمضان فضاساری و آماده شده‌اند.

او با اشاره به آمار پروازها ادامه داد: ۱۸هزار و ۸۷۹ پرواز داخلی برای ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین و هفت هزار و ۴۱۲ پرواز خارجی برنامه‌ریزی شده است. مشهد، شیراز، تبریز کربلا، ترکیه و امارات پرترددترین مقاصد داخلی و خارجی هستند.

ابراهیم شکوری قائم مقام و معاون امور استان‌های صدا و سیما، اطلاع‌رسانی سریع و ارائه آمارهای مختلف مرتبط با سفر از سوی دستگاه‌ها به منظور اطلاع‌رسانی به موقع در رسانه ملی و ترویج کاشت نهال در روز سیزدهم فروردین، شهادت حضرت علی (ع) و روز طبیعت مطرح‌ کرد.

آمادگی ۸۷ هزار نفر یگان‌های امدادی از جمله اورژانس و جوانان هلال احمر در سراسر کشور

سرهنگ سیروس حسن‌زاده، سرپرست معاونت اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا با اشاره به همکاری با جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: ۸۷ هزار نفر یگان‌های امدادی از جمله اورژانس، هلال احمر، جوانان هلال احمر و پلیس امسال در سراسر کشور حضور دارند.

او به جانمایی ۲۷۰ خانه هلال احمر در سراسر کشور به‌منظور ارائه خدمات به مسافران اشاره و اظهار کرد: کمپین «نه به تخلف رانندگی» با شعار سالم برگردیم راه‌اندازی شده‌ و امسال به بچه‌ها جایزه می‌دهیم.

حسن‌زاده به پخش سفر بخیر از شبکه ۲ ساعت ۲۲ پس از چندین سال وقفه و شب خوش از شبکه سه ساعت ۲۰ و تازه‌های ترافیکی از شبکه سلامت همچنین پخش سه قسمت مجموعه پویانمایی سیا ساکتی که در حوزه فرهنگ ترافیک بسیار موثر بوده اشاره کرد.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور فراجا افزود: با توجه به تقارن نوروز و ماه رمضان آموزش‌های لازم به‌منظور رفتار شایسته و همراه با متانت برای نیروهای پلیس انجام شده است. همچنین طی ایام نوروز هیچ خودروی دارای یک میلیون تومان جریمه، توقیف نخواهد شد.

او با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۱۷ نفر از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین جان خود را از دست دادند، ابراز امیدواری کرد که امسال تمامی دستگاه‌ها بخشی از کارهای خود را به این‌ موضوع اختصاص دهند و شاهد کاهش تصادفات باشیم.

حسن‌زاده در پایان تاکید کرد: در حوزه ترافیک نیاز به انقلاب فرهنگی داریم و قطعا اگر موضوع ترافیک ساماندهی شود سالانه ۲۰ هزار کشته نخواهیم داشت که امیدواریم با ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع، شاهد ارتقای فرهنگ ترافیک باشیم.

فعالیت ۴ هزار و ۳۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور 

علی اکبر عرب عامری، سرپرست مدیریت عملیات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به آمار میزان مصرف بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته بیان کرد: پیش بینی ما این است که سال ۱۴۰۲ بالای ۱۴۰ میلیون لیتر مصرف بنزین  را به شکل روزانه تجربه کنیم.

او به فعالیت چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بازدید از جایگاه‌ها انجام شده و روزانه نیز رصدها انجام و گزارش‌ها ارائه می‌شود.

عرب عامری با اشاره به اینکه وضعیت قشم را به‌طور ویژه و خاص رصد می‌کنیم، ادامه داد: در حال حاضر میزان مصرف بنزین در قشم ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار لیتر است و امکان عرضه تا ۹۰۰ هزار لیتر نیز وجود دارد که امیدواریم در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

سرپرست مدیریت عملیات شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: جایگاه‌های سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان کدینگ ‌هستند و کارت عموم مردم امکان سوخت‌گیری را ندارند، اما جایگاه‌های مسیر را به تعداد متناسب به کارت تجهیز کرده‌ایم و لیست جایگاه‌ها را در اختیار خبرگزاری‌ها قرار خواهیم داد.

اجرای مراسم تحویل سال نو در یک هزار بقعه متبرکه

حجت‌الاسلام سید عباس موسوی نماینده سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این جلسه گفت: برای سیزدهمین سال متوالی طرح آرامش بهاری در اماکن مذهبی و بقاع متبرکه اجرا خواهد شد و این در حالی است که برای ۴۰۰ هزار نفر نیز امکان و فرصت اقامت در بقاع متبرکه ایجاد شده است. 

او افزود: ۲ هزار و ۱۲ بقاع متبرکه در این طرح مشارکت دارند که برنامه‌های مختلفی را در نوروز در این ایام در دست اجرا داریم و مراسم تحویل سال نو در یک هزار بقعه متبرکه اجرا می‌شود. 

مسافران می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۴ و سایت سازمان هواشناسی از وضعیت جوی آگاهی پیدا کنند

صادق ضیائیان، نماینده سازمان هواشناسی نیز در این جلسه اظهار کرد: فردا بارش‌های شدید برای پنج استان غربی کشور داریم که هشدار قرمز دارند از جمله کردستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد هشدار قرمز و برای سایر استان‌های غرب و شمال غرب کشور هشدار نارنجی برای آن‌ها صادر شده است. در برخی از استان‌ها و در گردنه‌ها پیش‌بینی بارش برف را داریم. نیمه غربی کشور برای فردا پیش‌بینی باران شدید داریم اما از روز چهارشنبه شاهد کاهش بارش‌ها خواهیم بود. 

او افزود: از اوایل هفته بعد نیز از غرب کشور شاهد ورود سامانه بارشی خواهیم بود که از غروب جمعه شروع و در روز شنبه به استان‌های مرکزی و شرقی نیز خواهد رسید. 

ضیائیان ادامه داد: مسافران می‌توانند از طریق تلفن ۱۳۴ و سایت سازمان هواشناسی و نیز کانال اطلاع‌رسانی این سازمان در ایتا از آخرین وضعیت جوی مناطق مختلف اطلاع پیدا کنند. 

آمادگی تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی در استان قم در ایام نوروز

ابوالقاسم مقیمی، معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استاندار قم نیز در این نشست به صورت برخط در سخنانی گفت: میزبانی از مسافران در قم از نیمه شعبان شروع شده و تا عید فطر ادامه دارد. ۱۲ کمیته داریم و تا کنون تیم‌های بازرسی و نظارت با تمام توان به بررسی وضعیت ارائه خدمات به زائران و مسافران می‌پردازند. 

او افزود: میدان ۷۲ تن در قم، تقاطع ۱۷ استان است و در همین رابطه برای تأمین ماشین‌های مورد نیاز برنامه‌ریزی کامل شده است. در همین رابطه درباره تأمین نمازخانه‌های بین‌راهی برنامه‌ریزی کامل شده است. 

مقیمی خاطرنشان کرد: در حوزه اسکان نیز تمامی هتل‌ها و مراکز اقامتی در استان آمادگی کامل دارند ضمن این که از ظرفیت سایر دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش استفاده خواهیم کرد. 

تورج گودرزی، نماینده سازمان تعزیرات در این جلسه گفت: این سازمان فعالیت‌های خود را از ۱۵ اسفند آغاز کرده و در قالب گشت‌های تعزیرات بر نحوه ارائه خدمات به مسافران و گردشگران نظارت می‌شود. در همین رابطه تلفن ۱۳۵ نیز آماده دریافت گزارش‌های مردمی است.

قیمت‌گذاری‌ها و دریافت هزینه‌های اضافی در صدر شکایات مردمی

کیا پاشا نماینده سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در رضایتمندی بیشتر مردم وظیفه دارند و وظیفه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر نیز همین است که رضایت مردمی افزایش یابد. 

او افزود: برای افزایش رضایت مردمی یکی از مهمترین کارها این است که سریع و به موقع انجام شود. ضمن این که کارها باید تداوم داشته باشد و خدمت‌رسانی به مسافران، زائران و گردشگران باید تا انتهای تعطیلات نوروز و در نیمه دوم نیز ادامه داشته باشد. در همین حال با توجه به بازدیدهای سرزده از مراکز خدمت‌رسان، شاهد این هستیم که مسئول مربوطه باید در محل خدمت خود حضور داشته باشد. 

پاشا تصریح کرد: نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها و دریافت هزینه‌های اضافی بیشترین شکایت‌هایی است که به ما می‌شود. در این باره با جدیت موضوعات را رصد می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122802012
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha